بررسی موارد لازم برای کنترل شارژر باتری لیفتراک ها

سلام من محمد امین یادگاری هستم و در این مقاله در مورد موارد لازم برای کنترل شارژ باتری لیفتراک های برقی تحقیق میکنم.

در ابتدا باید در خصوص باتری ها اطلاعاتی داشته باشیم و بعد به سراغ شارژ آنها برویم. پیشنهاد میکنم مقاله باتریها و شارژ آنها در لیفتراک ها و ماشینهای برقی را مطالعه کنید.

در این مقاله میخواهیم شماتیک مدار شارژ که در مقاله قبلی گفته شد را ارایه دهیم و درخصوص نحوه عمل‌کرد هرکدام توضیحاتی را ارایه دهیم.

 

شماتیک

 

ما در مقاله قبل به این جمع بندی رسیدیم که در حال حاضر در صنعت لیفتراک های برقی بیشتر از باتری های سرب اسید استفاده میشود. بنابراین در این مقاله اصول کار را برای شارژ باتری های سرب اسید ارایه میدهیم.

ما برای شارژ باتری از یک ترانسفورماتور برای تبدیل ولتاژ ورودی شبکه به ولتاژ مد نظر(شارژ باتری) استفاده میکنیم و برای یکسوسازی آن از یک پل دیود استفاده میکنیم. در مقاله قبلی اشاره شد که در این روش چون از باتری های سرب اسید استفاده میکنیم نیازی به رفع ریپل نداریم و از ریپل ها به نحو احسنت استفاده میکنیم برای چگونگی این کار به مقاله قبلی مراجعه کنید.

در این مقاله برای کنترل شارژ بکارگیری از یک کنتاکتور برای ورودی ولتاژ به باتری ها را پیشنهاد میدهیم.

کنتاکتور ابزاری است برای کلیدزنی الکتریکی که به وسیله یک بوبین قطع و وصل میشود. کنتاکتور برای کنترل مدارات قدرت یا فرمان استفاده میشود.

 

کنتاکتور

اتصالات کنتاکتور باید به شکلی باشد که زمانی که باتری شارژ میشود بوبین کنتاکتور فعال و جریان را قطع نماید. برای اینکار باید به پایه مخصوص کنتاکتور که روی خود آن مشخص شده است ولتاژ وارد شود.

کنترل یا کنترلرها با استفاده از سیگنال ورودی، مقادیر یا شرایط در فرآیندها را تغییر می دهد یا دسترسی به بخشهای مختلف را کنترل می کند. کنترلرها به طور کلی ولتاژ ورودی را از منبع دریافت می کنند، آن را تجزیه و تحلیل می کنند و سپس با استفاده از سیگنال خروجی، تغییرات را کنترل می کنند. به عنوان مثال، بعضی از کنترلرها دستگاههای ساده ای برای کنترل جریان هوا هستند. کنترلر موتور در دسته درایوها و کنترلرهای موتور محسوب می شود.

زمانی که از کنتاکتور استفاده میکنیم باید از کنترل کننده ای برای کنترل کنتاکتور نیز استفاده کنیم که این کنترلر بتواند قطع یا وصل بودن کنتاکتور را مدیریت کند و به آن فرمان دهد

تا اینجا متوجه شدیم که هسته اصلی فرماندهی ما کنترلری است که میتواند کنتاکتور را کنترل کند و از طریق آن شارژ شدن باتری ها کنترل شود.

نحوه شارژ شدن باتریها در مقاله مربوط به باتریها و شارژ آن‌ها در لیفتراک ها و ماشینهای برقی ارایه شد. در این مرحله تنها کافیست کنترلر زمان شارژ و قطع آنرا مشخص کند.

کنترلر براساس ویژگی های مشخصی زمان شارژ و قطع شارژ را باید بسنجد و طبق آن ها فرمان را ارسال کند.ما میدانیم باتری ها انرژی الکتریکی را در خود ذخیره میکنند بنابراین پارامتری که باید سنجیده و طبق آن کنترل انجام شود ولتاژ باتری ها است.

در مقاله قبل در مورد اهمیت دقت ولتاژ ورودی به باتری ها صحبت کردیم . دامنه تغیرات ولتاژ اعمال شده به باتری یکی از مهمترین ویژگی هایی است که میتواند طول عمر باتری را بشدت کاهش دهد و یا حتی در مواردی باعث انفجار و آتش سوزی شود. بنابراین کنترل کننده ما باید از دقت اندازه گیری ولتاژ باتری و طول عمر مناسبی برخوردار باشد تا بتوان به آن اطمینان داشت.

برای انتخاب کنترلر باید به نوع باتری و نحوه شارژ باتری لیفتراک دقت کنیم که در مقاله کنترلر بیشنهادی برای شارژ لیفتراک های برقی بطور مفصل‌تر در این باره صحبت شده است.