کنترلرهای GM electric برای شارژر ها
سلام من محمد امین یادگاری هستم و در این مقاله سعی میکنم در مورد بوردهای شرکتGM electric برای کنترل شارژر ها تحقیق کنم و بصورت مقاله در اختیار شما قرار دهم.
در مقالات قبل در مورد نحوه شارژ باتری ها اعم از ابزار لازم و مختصری از نحوه عملکرد آن ها بیان شد که برای مطالعه آن ها میتوانید به مقاله باتریها و شارژ آن ها  در خودرو های برقی و مقاله موارد لازم برای کنترل شارژر خودرو های برقی مراجعه کنید و پیشنهاد میکنم قبل از مطالعه این مقاله نگاهی به مقالات قبلی مرتبط با این موضوع داشته باشید تا در طول مقاله دچار سردرگمی یا ابهام نشوید.
در ابتدا مختصری در مورد شرکت GM electric بیان میکنیم تا بیشتر با این شرکت آشنا شویم.

شرکت GM Electric واقع در ونیز ایتالیا می باشد و زمینه فعالیت اصلی این شرکت ساخت شارژر باتری می باشد. کنترلرهای شارژر  این شرکت به شهرت جهانی رسیده و به اکثر نقاط دنیا صادر میشوند.
تمامی شارژر های این شرکت دارای گواهینامه CE می باشند.

ما در این مقاله سعی در ارایه کنترلر CCBE PLUS این شرکت را داریم.

کنترلر شارژر

همانطور که در مقاله های قبل گفته شد باتری های خودروهای برقی منبع تغذیه این خودروها می باشند و در واقع از مهم ترین ارکان این ماشین ها هستند. باتری های این ماشین ها نسبت به تغییرات دامنه ولتاژ و شارژ اضافی آن ها حساسیت بالایی دارند. بنابراین شارژر این باتری ها باید از دقت بالایی در میزان ولتاژ و زمان قطع و وصل شدن را داشته باشد.
به این منظور شرکت GM electric  شارژری طراحی کرد که کاربران را از لحاظ باتری ایمن تر کند و بتوانند با خیالی آسوده تر به سراغ این ماشین ها بروند.

کنترلر های CCBE PLUS  دارای قابلیت های زیادی هستند و ما در ادامه سعی میکنیم چند نمونه از این قابلیت ها را برای شما ارایه دهیم.

بر روی این شارژر ها پنج LED وجود دارد که هر کدام از آن ها نام و کاربرد خاص خود را دارند.

.1FULL CHARGE:
این LED زمانی که شارژ باتری کامل باشد روشن میشود و به کاربران اطلاع میدهد تا باتری را از شارژ خارج کنند تا به حالت اضافه شارژ نرود.
2.CHARGING:
این LED در زمانی که باتری به شارژر متصل شده باشد شروع به چشمک زدن میکند و به کاربر اطلاع میدهد که اتصال شارژر به باتری به درستی انجام شده است.
3.POST CHARGE:
این LED زمانی روشن میشود که باتری به شارژ کامل رسیده باشد و کاربران اتصل شارژر را از باتری قطع نکرده باشند. در این حالت باتری به سیکل شارژ اضافی رفته و این امر باتری را متوجه آسیب میکند و عمر باتری را کاهش میدهد. این قابلیت به کاربران اطلاع میدهد تا متوجه این موضوع شوند و از ادامه آن جلوگیری کنند.

5.EQUALIZE:
این LED در زمانی که شارژ باتری کامل باشد و دکمه CHARGE EQUALIZE بر روی دستگاه فشار داده شود روشن میشود
و چشمک میزند. این LED در زمان روشن بودن نشان میدهد که فرایند یکسان سازی شارژ در حال کار کردن است. در اینجا لازم به ذکر است که به عنوان منبع تغذیه این ماشین ها ممکن است از چند باتری همزمان استفاده کنیم و ممکن است مقدار شارژ هرکدام از باتری ها با دیگری متفاوت باشد. فرایند یکسان سازی ولتاژ همه سل ها را با یکدیگر برابر میکند.
بر روی این شارژر دو دکمه دیگر نیز وجود دارد که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

ON/OFF:

این کلید برای قطع  و وصل کردن شارژر باتری می باشد و قطع و وصل کردن فرایند شارژ را با استفاده از این کلید میتوانیم کنترل کنیم.


:CHARGE EQUALIZE

این کلید فرایند یکسان سازی شارژ را بعد از شارژ کامل شروع میکند. این فرایند زمانی شروع به کار کردن میکند که بعد از فشردن
کلید LED روشن شود.

این شارژر برای تسهیل استفاده  کاربران سویچ هایی طراحی کرده است که در زمان روشن بودن کلید مخصوص میتوان شروع فرایند شارژ رابصورت اتوماتیک فعال کرد. همینطور در این شارژر سوییچ هایی وجود دارد که این امکان را به کاربران میدهد تا بتوانند ولتاژ سل های باتری را کنترل نموده وتغییر دهند. این تغییرات در محدوده خاصی که در دفترچه یا دیتا شیت این شارژر درج شده امکان پذیر است. برای شارژ کردن باتری ها با استفاده از این شارژر ها باید این نکته را رعایت کرد که نباید هم ولتاژ منبع شارژر و هم اتصالات شارژر به باتری همزمان وصل شوند. برای شارژ کردن باتری ها با استفاده از این شارژر ها باید اتصالات قدم به قدم انجام شوند. یعنی اول شارژر به منبع شبکه و سپساتصالات آن به باتری وصل شود یا بالعکس.

تا اینجا با شرکت GM و نحوه استفاده و قابلیت شارژ های این شرکت بطور مختصری آشنا شدیم.