معرفی درایوهای سری H2 شرکت ZAPI ایتالیا

کار این درایو چیست؟

این درایو وظیفه انتخاب جهت حرکت و کنترل سرعت الکتروموتور حرکت دهنده لیفتراک یا خودروی برقی را با توجه به فرمانهای راننده (یا سیستم های کنترلی دیگر مانند PLC…) به عهده دارد.

درایو H2 برای چه لیفتراک هایی قابل استفاده است؟

برای لیفتراک ها یا خودرو های برقی که دارای موتور حرکت از نوع DC تحریک سری دارای 4 یا 6 کابل هستند. این لیفتراک ها از کنتاکتور برای تغییر جهت استفاده می کنند و سطح مقطع همه 4 یا 6 کابل موتور حرکتشان یکسان است.

مزیت استفاده از درایو H2 بر سیستم های کنتاکتوری چیست؟

تا حدود 50 درصد استفاده بهینه و افزایش طول عمر باتری، حرکت نرم لیفتراک (بدون ضربه)، افزایش طول عمر الکتروموتور و تجهیزات مکانیکی مربوطه، عدم وجود جرقه در کنتاکتورهای حرکت.

مزیت استفاده از درایو H2 بر سیستم های تایریستوری چیست؟

ایمنی بسیار بالاتر و جلوگیری از خسارات جبران ناپذیر جانی و مالی، دارای ویژگی ترمز ژنراتوری، اعمال جریانی صاف و بدون ضربان به موتور به علت بالا بودن فرکانس سوئیچینگ، افزایش طول عمر قطعات مربوط به سیستم ترمز مکانیکی، نداشتن جرقه در کنتاکتورهای حرکت.

مزیت استفاده از درایو H2 بر بسیای از درایو های مشابه ساخت شرکت های دیگر چیست؟

دارای ویژگی ترمز ژنراتوری، امکان ارتباط از طریق پورت سریال با نمایشگر، پروگرامر و کامپیوتر، امکان استفاده از نمایشگر سه کاره (شارژباتری، ساعت کار و آلارم های بوجود آمده در سیستم) با قیمت معادل نمایشگر شارژ باتری سایر سازندگان معتبر دنیا، امکان کنترل دو موتور حرکت با فرمان به کنتاکتور ویژه این مدار، در صورتیکه لیفتراک دارای دو موتور حرکت باشد، قابلیت تنظیم پارامترهای مختلف مربوط به درایو به صورت دیجیتال، ثبت 5 آلارم آخر اتفاق افتاده در حین کار دستگاه، دارای خروجی برای فرمان دادن به کنتاکتور موتور هیدرولیک فرمان با امکان تنظیم زمان روشن ماندن موتور پمپ هیدرولیک پس از توقف لیفتراک، دارای خروجی کنتاکتور های تضعیف میدان و bypass.

شرکت ZAPI تنها شرکتی است که در ایران نمایندگی دارد و تمام خدمات و پشتیبانی فنی به هر روش ممکن و در اسرع وقت برای کلیه محصولاتش ارائه می شود.

با توجه به اینکه شاید گرانترین تجهیز یک لیفتراک برقی باتری آن است، درایو H2 چگونه به طول عمر آن کمک می کند؟

این درایو دارای ویژگی ترمز ژنراتوری است که موجب افزایش طول عمر و کارایی باتری می شود، امکان محافظت در مقابل تخلیه بیش از حد باتری که موجب آسیب رسیدن دائمی به آن می شود، توسط این درایو وجود دارد، میزان شارژ واقعی باتری توسط الگوریتم دقیق درون درایو مشخص می شود.

ترمز ژنراتوری چیست؟

در زمان هایی که نیاز به کم کردن سرعت می باشد، مثل زمان رها کردن پدال گاز یا تغییر جهت حرکت یا در سرازیری یا هنگام فشردن پدال ترمز، درایو موتور حرکت را به یک ژنراتور کاملا قابل کنترل تبدیل می کند و بجای هدر دادن انرژی جنبشی لیفتراک توسط لنت ترمز، برای کم کردن سرعت، انرژی را صرف شارژ نمودن باتری می کند، میزان شدت ترمز ژنراتوری برای حالت های مختلف برای درایو H2 قابل تنظیم است، برای استفاده از این ویژگی نیاز به اضافه نمودن یک کنتاکتور به مدار می باشد و نمی توان آن را حذف کرد.

در صورتیکه راننده لیفتراک دارای درایو H2 در حال حرکت بطور ناگهانی جهت حرکت را تغییر دهد چه اتفاقی می افتد؟

هیچ فشار غیر قابل تحملی به درایو، موتور یا سیستم های مکانیکی وارد نمی شود، همه چیز تحت کنترل درایو است. ابتدا درایو توسط ترمز ژنراتوری از کم شدن سرعت یا کم شدن جریان موتور مطمئن می شود. سپس جهت حرکت را عوض می کند و به آرامی شتاب می گیرد، اینکار بعضی اوقات مثلا در آغاز حرکت روی شیب لازم است، در این حالت درایو بطور هوشمند حداکثر تا 50% عرض پالس را باز می کند. بد ین ترتیب قدرت لازم برای آغاز حرکت تامین می شود و فشار بیش از حد به موتور و باتری و درایو وارد نمی شود.

درایو ZAPI مدل H2 چه موارد ایمنی را در حین کار فراهم می کند؟

درایو ZAPI مدل H2 میزان شارژ باتری را چک می کند و در صورت لزوم اخطار می دهد. البته در صورتیکه باتری خراب باشد و در حین کار ولتاژش ناگهانی کم شود در اکثر موارد باعث خرابی این درایو و کنتاکتورها می شود. درایو ZAPI مدل H2 ورودی دارد که توسط آن حضور راننده روی صندلی را تشخیص می دهد و در صورت عدم حضور راننده اجازه حرکت نمی دهد. ضمنا میتوان ترمز دستی را نیز به همین ورودی وصل کرد. مدارات قدرت و کابل ها، الکتروموتور و کنتاکتور ها قبل از حرکت و در حین کار چک می شوند. مخصوصا چک کردن الکتروموتور توسط این درایو باعث می شود اگر ایراد کوچکی در موتور به وجود آید زودتر تشخیص داده شود و قبل از بیشتر شدن ایراد و بالاتر رفتن هزینه تعمیر بتوان آن را تعمیر کرد.

اگر در لیفتراک دارای درایو H2 نیاز به داشتن نیروی هیدرولیک فرمان در حال سکون باشد چه باید کرد؟

فقط کافیست یک لحظه راننده پدال ترمز را فشار دهد. بدین ترتیب کنتاکتور موتور پمپ هیدرولیک فرمان عمل می کند، موتور هیدرولیک فرمان پس از گذشت زمان از پیش تنظیم شده، درصورتیکه دستور مجددی برای روشن شدنش صادر نشده باشد، بطور خودکار خاموش می شود تا در مصرف باتری صرفه جویی و استهلاک مکانیکی کم شود، در زمانهایی که لیفتراک حرکت ندارد نیز پس از گذشت زمان از پیش تنظیم شده، موتور هیدرولیک فرمان بطور خودکار خاموش می شود.

اگر دمای درایو H2 بالا برود چه اتفاقی می افتد؟

در صورتیکه دمای بدنه و هیت سینک درایو به 80 درجه سانتی گراد برسد، درایو آلارم دما می دهد و عرض پالس خروجی را به 50% محدود می کند، اگر دما به 85 درجه سانتی گراد برسد، درایو علاوه بر نمایش آلارم دیگر موتور را به حرکت در نمی آورد.

اگر مشکلی در سیستم به وجود آید چه اتفاقی می افتد؟

تقریبا همه چیز از مدارات داخلی درایو تا باتری و موتور و کابل ها و کنتاکتور ها و ولتاژ و جریان های نقاط مختلف بطور دائم توسط درایو چک می شود، در صورت بروز هر مشکلی درایو آلارم مربوط به آن مشکل را اعلام می کند، بسته به نوع نمایشگر استفاده شده کد مربوط به آلارم یا متن کامل آن نمایش داده می شود، در صورتیکه هیچ نمایشگری استفاده نشده باشد، با شمارش تعداد چشمک های LED موجود روی درایو می توان مشکل را تشخیص داد و به راحتی و در کمترین زمان رفع کرد.

آیا فقط باید از پدال یا میکروسوئیچ های خاصی استفاده کرد؟

خیر، هر وسیله ای که یک ولتاژ آنالوگ 0 تا 10 ولت تولید کند یا هر پتانسیومتری بین 500 اهم تا 20 کیلو اهم به عنوان پدال گاز قابل استفاده است، میکرو سوئیچ ها نیز از نوع میکروسوئیچ های معمول صنعتی هستند.

آیا در صورت جایگزینی درایو H2 بجای درایو های پیشرفته قبلی لیفتراک، چیزی از امکانات آن کم می شود؟

خیر، تقریبا هیچ عملکردی وجود ندارد که توسط درایو H2 پشتیبانی نشود، فقط باید توجه داشت نمایشگر درایو قبلی دیگر توسط این درایو قابل استفاده نیست.

آیا از درایو H2 برای محیط های خاص می توان استفاده نمود؟

درایو دارای پوشش با IP65 می باشد، برای سردخانه های زیر صفر به راحتی می توان با پوشش روی برد های الکترونیکی از آن استفاده نمود. فقط کافیست که در هنگام سفارش، استفاده در سردخانه ذکر شود، در محیط های پر گرد و غبار فقط کافی است که کنتاکتورها پوشده و از غبار محفوظ بمانند، برای محیط های خیلی گرم(بالای 45 درجه سانتی گراد) باید از فن و سایر ادوات خنک کننده استفاده شود.

آیا نصب و راه اندازی درایو فقط توسط پرسنل این شرکت ممکن است؟

خیر، بسیاری از مشتریان شخصا درایو را نصب می کنند، با توجه به تعداد کم ورودی و خروجی ها سیم کشی آن بسیار آسان است، نقشه ها و اطلاعات کامل برای این کار حتی قبل از خرید درایو قابل ارائه می باشد، معمولا نصب کامل درایو حدود یک روز زمان می برد، دسته سیم های لازم نیز در صورت نیاز توسط این شرکت ارائه می شوند، در صورتی که درایو توسط هر شخصی بطور صحیح نصب شده باشد، مشمول گارانتی به مدت یک سال یا 600 ساعت کار می باشد.

چگونه مدل مناسب درایو H2 را انتخاب کنیم؟

ولتاژ درایو باید با ولتاژ باتری یکسان باشد، درایو H2 در ولتاژهای 72V/80V,36V/48V,24V و 96V در دسترس می باشد، برای انتخاب جریان درایو باید جریان نامی موتور را سه برابر کرد و رنج مناسبی که از عدد به دست آمده کمتر نباشد را انتخاب نمود، درایو H2 در دو مدل 400A,600A تولید می شود. در صورتی که جریان مورد نیاز کمتر یا بیشتر از این دو رنج باشد باید از مدل های دیگر درایو های ZAPI استفاده شود.

ابعاد درایو چقدر است؟

عرض درایو 150 میلی متر و ارتفاع آن 84 میلیمتر می باشد، طول درایوهای 400 آمپر 304 میلی متر و درایو های 600 آمپر 374 میلیمتر می باشد، بهتر است حداقل سه سانتی متر پشت درایو برای دسترسی بهتر به کانکتور بوبین کنتاکتورها و شش سانتیمتر جلوی درایو برای فضای کابل ها و کابل شو ها خالی باشد.