پدال های گاز در تمام خودروها و لیفتراک ها استفاده می شوند. دسته های تیلر هم در تمام پالت تراک ها، استکرها، بعضی از ماشینهای یدک کش (tow truck) ماشین ها زمین شور (Scrubber) و بسیاری دیگر از ماشین های تغذیه شونده از باتری استفاده می شوند. تمام این تجهیزات در درون خود نیاز به قطعاتی الکترونیکی دارند که یک ولتاژ متغیر یا سیگنالی متناسب با تغییر زاویه پدال یا throttle دسته حرکت تولید کنند. در گذشته دور چند میکروسئیچ بطور گسسته متناسب با این زاویه قطع و وصل می شدند. سپس از پتانسیومترها برای این کار استفاده شد. پتانسیومترها قطعاتی الکترومکانیکی هستند و به مرور زمان دچار سایش می شوند. ضمنا گرد غبار و آلودگی های محیط می توانند روی سطح مقاومت متغییر پتانسیومترها تاثیر نامطلوب بگذارند. بعد از پتانسیومترها به مرور سنسورهای هال هم در این دستگاه ها استفاده شدند. سنسورهای اثر هال بر اساس سنجش میدان مغناطیسی یک مگنت که به آنها نزدیک یا از آنها دور می شود کار می کنند. ایراد عمده throttle های بر اساس سنسورهای اثر هال، تاثیر میدانهای مغناطیسی مزاحم و احتمال خرابی تدریجی مدارات آنها به مرور زمان به خاطر لرزش های ماشین است.

استفاده از تکنولوژی Foil Sensor در Throttle ها

تعدادی از تولید کنندگان throttle ها به سمت استفاده از فویل ها روی آورده اند. از فویل-پتانسیومتر برای ساختن یک نوع پتانسیومتر استفاده می کنند تا سیگنال آنالوگ مورد نیاز را تولید کنند و همزمان در کنارش به راحتی از دو قطعه چاپ شده فویل-سنسور روی همان محیط دایره که فویل-پتانسیوتر را چاپ کرده اند استفاده می کنند تا سیگنال های حرکت به سمت جلو یا حرکت به سمت عقب را تولید کنند. این روش، روشی پیشرو، ساده و ارزان است و مزیتش رسیدن به IP67 و نداشتن ایرادهای مربوط به پتانسیومترهای معمولی و سنسورهای اثر هال است.

از جمله این تولیدکنندگان پیشرو می توان به شرکت Feri آلمان اشاره کرد که تجهیزاتش برای تمام حرفه ای های صنعتی حمل و نقل صنعتی آشنا هستند. اگر یکی از throttle های شرکت Feri را که در آنها از فویل-سنسور استفاده شده باز کنیم، چیزی شبیه عکس مقابل را در درونش می بینیم. بخش دایره ای که در عکس مشاهده می شود همان فویل-سنسور ها و فویل-پتانسیومتر هستند.

Feri Using Foil Sense Technology in Throttle
Feri Universal Throttle

فویل سنسور چیست؟

سنسورهای فویل جایگزینی برای پتانسیومترهای کلاسیک با محفظه هستند. آنها به عنوان تقسیم کننده ولتاژ استفاده می شوند و از چندین لایه فویل تشکیل شده اند که توسط یک اسپیسر در گردش از یکدیگر جدا می شوند. به طور استاندارد، پتانسیومترهای فویل به عنوان عناصر چرخشی و یا خطی موجود هستند. این عناصر پتانسیومتری با توجه به طراحی خود، در نسخه پایه دارای کلاس حفاظتی IP54 یا IP64 هستند.

تماس با مسیر مقاومتی با فشار دادن یک نوار لغزنده بر روی فویل ایجاد می شود. می توان از طریق اتصالات از مقدار مقاومت استفاده کرد. یک قطعه فشار فنری با یک توپ پلاستیکی به عنوان نوار لغزنده برای استفاده از فویل توصیه می شود. این روش امکان استفاده بهینه داشتن عمر طولانی تر را فراهم می کند.

علاوه بر مواد فویل، می توان آنها را با مواد پایه FR4 ساخت که برای تولید کنندگان برد مدار چاپی (PCB) آشناست. این کار طیف گسترده ای از خواص پتانسیومتر فویل را تکمیل می کند. استفاده از FR4 باعث افزایش پایداری المنت و تغییرپذیری اتصالات می شود.

الزامات خاص مشتری نیز می تواند در طرح ها پیاده شود. طول، زاویه، شکل، محدوده اتصال یا همچنین عملکردهای اضافی مانند نقاط سوئیچینگ پالس اعمال می شود.

یک ویژگی خاص عرض برای عناصر خطی است. عرض استاندارد 22 میلی متر است. عرض سنسورهای معمولی تا 10-13 میلی متر کاهش می یابد. بعضی از تولید کنندگان می توانند پتانسیومترهای فویلی با عرض 9 میلی متر و حتی کمتر هم تولید کنند.

به طور استاندارد، پتانسیومتر فویل با مساحت موثر 50-500 میلی متر در دسترس هستند. مسیرهای کوتاهتر نیز بنا به درخواست و نیاز مشتری ها امکان پذیر است. پتانسیومترهای فویل چرخشی با قطر بیرونی تقریباً 40 میلی متر ساخته می شوند و در دسترس هستند. در حال حاضر پتانسیومترهای فویلی در طیف وسیعی از زوایای اندازه گیری استاندارد ساخته می شوند.

از آنجایی که سنسورها بسیار مسطح و کم ارتفاع هستند (از 0.5 میلی متر)، این پتانسیومترها محصولات ایده آلی برای برای بسیاری از کاربردها هستند و همچنین یک جایگزین بهینه و کم هزینه، برای شرایط نصب مختلف و کاربردهای گوناگون می باشند.